Radnice platí zbytečně inzerci v soukromých médiích

9. 3. 2014 v 21:55, PhDr. Jiří Kacetl

Dnes bych se chtěl vyjádřit k pro mě poněkud šokujícímu zjištění, jež se týká útrat současné radnice za nákup inzerce v soukromých médiích. Vedení města Znojma totiž kromě vydávání vlastního média - Znojemských listů platí stále rostoucí částky za inzerci čtyřem soukromým regionálním médiím.

Odpověď pana starosty, které se mi na můj dotaz dostalo na posledním jednání zastupitelstva, mě vůbec neuspokojila. Je sice pěkné, že radnice chce občany masivně informovat o projektech, které Znojmo chystá, o kulturních akcích ve městě apod. Jenže právě proto a za tímto účelem podle mého soudu vydává radniční zpravodaj, Znojemské listy, které se dostanou zdarma do každé schránky ve městě. Chápu, že radnice chce informovat občany i v jiných obcích znojemského okresu, ale nakupuje radnice inzerci vždy jen za účelem oznámení o kulturní či jiné celoregionální záležitosti? Namítám, že nikoli. Jsme totiž často svědky toho, že v rámci placené inzerce si zejména pan starosta Gabrhel zveřejňuje své názory nebo např. výzvy občanským spolkům ve věci revitalizace Městského parku ve Znojmě či chystané rekonstrukce Divišova náměstí, což rozhodně pro mimoznojemské občany není nezbytné ani důležité. Účel takové propagace názorů starosty města proto vidím jedině v tom, že si starosta takto za městské, nikoli za své či stranické peníze platí vlastní politickou propagandu, která se mu mohla například vyplatit v nedávných volbách do poslanecké sněmovny, kde kandidoval na čelných místech kandidátky ČSSD. To je však z hlediska účelnosti vynaložených prostředků z daní nás všech nepřípustné! Vysoké částky vyplácené soukromým médiím za inzerci navíc činí šéfredaktory a ředitele dotyčných médií benevolentnějšími ke krokům radnice a vedou v jistě chtěném důsledku k maximálnímu omezení kritiky na adresu starosty a vedení města. Myslím, že ani nemusím jmenovat konkrétní příklady takto ovlivněných proradničních a na druhé straně dosud názorově vyvážených soukromých médií. Vše prozrazuje následující tabulka sestavená na základě údajů z účetnictví Městského úřadu Znojmo:

 

Výdaje na inzerci Města Znojma v soukromých médiích v letech 2010-2013

Název média2010201120122013
Znojemský týden204 156184 104490 680702 097
Rádio Blaník 415 714415 914436 532507 260
Znojemsko228 001133 697302 434882 399
Znojemský Deník29 2795 20737 43432 999
MF Dnes 37 31811 25600
Celkem v Kč914 468750 1781 267 0802 124 755

 

Už jako člen rady města v letech 2006-2010 jsem kritizoval velké částky vyplácené za inzerci či jako dotace soukromým médiím. Viděl jsem v tom nedobrý nástroj oslabování zdravé demokratické soutěže a názorové pestrosti. Nyní celková utracená částka za rok 2013 představuje trojnásobek (!) částky v „šetřivém“ roce 2011! Je to opravdu alarmující. Dva miliony korun za jediný rok! Co všechno bychom za tyto peníze mohli pro naše město udělat? Rozhodně více, myslím, než jen pompézní opar neomylnosti radničního vedení.